Blogs & Vlogs

INTRODUCTIE 

In de afgelopen acht maanden heb ik met bloed, zweet en tranen aan mijn eerste boek gewerkt. Een boek over meerdere zware tegenslagen die in mijn leven hebben plaatsgevonden en waarbij het mij iedere keer lukte om er bovenop te komen.

Nu ik weet hoe veerkrachtig ik ben en dat vertrouwen een betere raadgever is dan angst kan ik hier dus altijd op terugvallen.

Naast het begeleiden van mensen, één op één, die even niet meer weten hoe ze verder moeten, sta ik met passie op het podium om voor een volle zaal lezingen te geven over veerkracht en vertrouwen.
Als levenservaringsdeskundige op dit gebied deel ik mijn persoonlijke kennis en ervaringen en hoe je dit kunt toepassen in je leven.

Wat betreft vandaag wil ik je alvast dit meegeven:
Jouw lichamelijke en geestelijke gesteldheid zijn van onschatbare waarde en ze zijn vele malen sterker dan je op dit moment wellicht denkt. 

Yvonne

INTRODUCTIE (VIDEO VERSI)E

WAT IS ANGST EN HOE GA JE ER MEE OM? 

Graag leg ik je een paar feiten uit over angst.
Allereerst kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat angst voor mij nooit een goede raadgever is geweest !

Angst overvalt ons allemaal wel eens.
Wat is angst precies en hoe kun je daar nu het beste mee omgaan?

In mijn leven gingen de tegenslagen bijna altijd gepaard met angst.
Als angst zich bij me aandiende dan was het net of ik geen controle meer had over mijn eigen denken maar ook geen controle had over mijn eigen lichaam. Alsof het automatisch werd aangestuurd. Wellicht herken je dit.

Automatisch reageren op angst is een natuurlijke reactie. Dat krijg je gratis en voor niks bij je geboorte. Als je jezelf nog niet zo goed kent op dit vlak dan wordt jouw reactie dus automatisch aangestuurd.
Maar de vraag is, wil je dat?

Persoonlijk kwam ik er achteraf achter dat mijn reacties soms helemaal niet terecht waren. Ik kreeg last van doemdenken en van daaruit vaak verkeerde beslissingen die ervoor zorgden dat ik mij nog slechter ging voelen en die verkeerde beslissingen maakten dat ik de verkeerde handelingen verrichtte.

Dat was ik op een dag zo zat dat ik mij hierin ben gaan verdiepen en mezelf heb getraind, net zo lang totdat angst de touwtjes niet meer in handen had maar IK in charge was.

Zo’n primaire reactie heeft mij overigens bij een fysieke bedreiging wel eens geholpen. Zo weet ik van mezelf dat ik mij keihard verdedig als ik fysiek word lastiggevallen. Jaren geleden werd ik op een warme zomeravond tijdens een telefoongesprek dat ik een telefooncel voerde door iemand aangerand. Mijn primaire reactie was dat ik met de hoorn zo hard als ik kon op de man begon in te slaan en daarbij – naar alle waarschijnlijkheid - zijn kaak had gebroken en dat hij afdroop.
Dat was mijn primaire reactie en maar goed ook want als ik eerst in alle rust had nagedacht dan had deze man gewoon zijn gang kunnen gaan.

Een reactie op angst kan overigens ook te maken hebben met een vervelende ervaring die al eens heeft plaatsgevonden. In dit geval ben je al gekleurd. Ik weet uit ervaring dat het niet altijd op dezelfde manier hoeft uit te pakken dus ook dan laat ik mij niet verleiden door angst.

Hoe neem jij de regie in handen?
Even een klein stukje theorie.

Angst ontstaat meestal doordat je ergens van schrikt. 
Die schrik zorgt voor het onbekende. 
En het onbekende zorgt ervoor dat je onzeker bent over wat er komen gaat, dus hetgeen in de toekomst ligt. Door die schrikreactie komen er emoties vrij en die emoties worden door een klein deel in de hersenen, de amygdala, herkend en die gaat het tijdelijk van je overnemen.

De amygdala gaat voor jou bepalen welke actie er wordt ondernomen zonder tussenkomt van jouw overwogen mening. Dit kan een handeling maar ook een gedachte zijn. Positief of negatief. Helaas zijn ze vaak negatief wat maakt dat er een circuit aan vreselijke gedachten (doemdenken) ontstaat.

De kunst op zo’n moment is om de regie terug te pakken van die amygdala en dat is helemaal niet zo moeilijk en je wordt er beter in naarmate je het oefent.

Maar hoe doe je dat nu?
Dit doe je door heel simpelweg jezelf bewust terug te fluiten.

Is dat het nou hoor ik je denken. Ja zo simpel is het.

Door dit te doen creëer je van een onbewuste, automatisch aangestuurde primaire reactie, een bewust moment waarin JIJ de regie terugneemt. Als hulpmiddel om ervoor te zorgen dat ook je lichaam rustig kan worden kan je bijvoorbeeld tot 10 tellen. Het mooiste is als je naar buiten kan en daar 10x rustig  diep adenhaalt. Heerlijk, de natuur maakt mij altijd rustig.

In zo’n pauze-moment is er even rust en krijg jij de kans om de controle terug te nemen.
Soms kom je meteen tot een oplossing maar als de impact groot is kan dat natuurlijk niet altijd maar het zorgt er wel voor dat je in zo’n moment beter kunt bepalen wat voor jou in het moment en van daaruit de meest logische stap zal zijn.
En dat is wat het verschil maakt!
Oorzaak en gevolg.

Overigens kun je dit op ieder moment van de dag doen, ook als het niet om angst gaat maar om ergens een juiste beslissing in te nemen. In rust kun je namelijk ook veel beter naar je intuïtie luisteren en die is altijd glashelder.

Yvonne